Zasady i reguły projektowania profesjonalnego logo

Praktycznie nie ma dnia, w którym nie mielibyśmy do czynienia z bezustannym natłokiem wszechobecnych reklam i logo różnorodnych firm w tle, mniej lub bardziej wyeksponowanych. Niezależnie od tego, czy jest to telewizja, Internet, centra handlowe, markety, uliczne billboardy, gazety czy nawet przedmioty codziennego użytku – bezsprzecznie rzucają się nam w oczy, oprócz treści reklamowej, charakterystyczne dla wielu producentów logo firmowe. To właśnie one są w znacznym stopniu łatwo rozpoznawalnym znakiem i punktem odniesienia dla podejmowanych decyzji o ewentualnym zakupie danego towaru. Oczywiście znajomość marki poprzez logo nie jest procesem łatwym i szybkim, na to składa się wiele czynników, ale z pewnością, dzięki odpowiedniej konstrukcji, w dużej mierze przyczynia się do stałego wzrostu popularności wśród klientów.

ryc. Podręcznik projektantów logo

Logo Nike – dzieło talentu, wiedzy i przypadku

Doskonałym tego przykładem jest obuwie Nike, jedne z najpopularniejszych produktów sportowych na świecie. Stworzenie loga butów, które miałoby konkurować z takimi mistrzami jak Adidas, Reebok czy Puma zakrawało na rzecz niewykonalną, a jednak stało się inaczej. Ciekawostką jest fakt, że znaku rozpoznawalnego dziś przez bez mała wszystkich ludzi na świecie nie tworzył sztab profesjonalistów w tej branży – był dziełem nikomu nieznanej studentki sztuk plastycznych Carolyn Davidson. Nieprawdopodobny przypadek, talent artystki oraz inspiracja podyktowana fascynacją sztuką starożytną (logo Nike jest odzwierciedleniem skrzydła z posągu greckiej bogini zwycięstwa) sprawił, że zaprojektowane przez nią logo wszyscy znają, a buty z tym znakiem cieszą się ogromnym uznaniem i w pewnym sensie są symbolem ruchu i sukcesu.

Ewolucja logo Nike – projekt wykonany przez Carolyn Davidson.

 

Zasady i reguły tworzenia loga firmy

Z uwagi na ogrom wiadomości, które powinniśmy posiadać przy projektowaniu loga firmy, skupimy się raczej na najbardziej istotnych zasadach i regułach, zwłaszcza, że zachodzące w czasie zmiany mają duży wpływ na tworzenie konkretnego wizerunku. Projektowanie znaku firmowego powinno zatem opierać się na elementach takich jak:

  • nowatorski pomysł– nowy projekt, nieoparty o już funkcjonujący w globalnej przestrzeni, wyróżniający się zdecydowanie na tle konkurencji,
  • użyteczność loga– pomniejszony nic nie traci ze swych charakterystycznych wartości,
  • estetyka wykonania– czynnik wpływający na pozytywny odbiór,
  • właściwe logo– projekt zrozumiały dla odbiorców niezależnie od tego, czy dotyczy to firmy sprzedającej meble, czy produkującej jachty,
  • dyskretne wzornictwo– nie przytłaczające, ale z wyraźną charakterystyczną cechą,
  • ponadczasowość projektu– nie może podlegać zmianom w stosunku do nowych trendów w danej dziedzinie,
  • profesjonalizm wykonania– żaden szczegół loga firmowego nie powinien być dziełem przypadku,
  • prostota projektu– im bardziej skomplikowany, tym mniej go pamiętamy.

Dlatego wybór profesjonalnej pracowni graficznej jest właściwym kierunkiem, by te kryteria zostały spełnione.

Przykłady profesjonalnie wykonanych logotypów
Exit mobile version
Exit mobile version